Rotterdams ensemble gespecialiseerd in theatrale muziekprojecten
Cellist Eelco Beinema © Hélène van Domburg

We stellen drie vragen aan onze programmeur en cellist Eelco Beinema. Hij schreef de tekst voor ‘Clara Schumann’, ons verhalende concert op zondag 22 september.

1

Waarom gaat dit verhalende concert over Clara Schumann?

Als er muziek van vrouwelijke componisten nodig is duikt meestal als eerste de naam van Clara Schumann op. Een orkest programmeert dan het Pianoconcert en ook het Pianotrio wordt nog weleens gespeeld. Nu zij 200 jaar geleden geboren is lijkt me dat een goed moment om haar als persoon centraal te stellen, niet alleen als componiste maar ook als levensgezel van Robert en belangrijkste vertolker van zijn muziek.

2

Wat is opmerkelijk aan haar leven?

Er zijn nogal wat opmerkelijke dingen aan haar leven. Haar jeugd als pianospelend wonderkind, opgeleid en opgevoed door haar vader, die vervolgens met alle mogelijke middelen haar gekozen huwelijkskandidaat buiten de deur probeert te houden. De manier waarop zij met haar geliefde communiceert is bijzonder. Toen zij elkaar niet mochten zien werden er talloze brieven geschreven maar toen ze eenmaal getrouwd waren nam een gezamenlijk dagboek die rol over. Ook de muziek die ze beiden componeerden speelde daarbij een belangrijke rol. Het meest verrassende vond ik nog om te lezen dat Clara na de zelfmoordpoging van Robert elk contact heeft vermeden en hem pas meer dan twee jaar later, vlak voor zijn dood, weer onder ogen kwam. Dat zij daarna, hoewel ze nog veel speelde en pas veertig jaar later overleed, niet meer componeerde is ook wel opvallend.

3

Welke van Clara’s composities gaan we horen?

Er klinkt een lied uit de bundel op teksten van Rückert die ze samen met Robert componeerde, een paar van de variaties die ze op een thema van hem componeerde en een Romance voor piano en viool.