Rotterdams ensemble gespecialiseerd in theatrale muziekprojecten

Als je een serie over Vrouwen maakt en je neemt de Heilige Maagd daarin op, kan het eigenlijk niet anders of je moet ermee eindigen, als een soort apotheose.

Zij is de belangrijkste heilige in het katholieke geloof hoewel ze in de Bijbel slechts spaarzaam wordt genoemd. Des te meer is zij de inspiratiebron van prachtige kunstwerken en natuurlijk ook religieuze muziek. Dat is vooral vocale muziek maar daar hebben we de Laurenscantorij voor kunnen uitnodigen. Zij openen de avond met Anton Bruckner.

Anton Bruckner

Eigenlijk valt die een beetje buiten ons traditionele repertoire, maar als meest katholieke van alle componisten, zo bewust van de traditie van zijn voorgangers, lijkt hij de ideale kandidaat om ons publiek welkom te heten. Zijn Ave Maria wordt gevolgd door een 16e -eeuwse versie van Nicolas Gombert en een mooie verbinding tussen oud en nieuw is weer gelegd. Een eendere paring zingt de Laurenscantorij verderop in het programma met het Salve Regina in de toonzettingen van Jacob Obrecht en Francis Poulenc. Over katholiek gesproken.

Voor instrumentale muziek, gewijd aan Maria, was het wat harder zoeken maar we hebben toch een paar prachtige en originele werken kunnen verzamelen. Heinrich Biber schreef een zestiental vioolsonates, de Rosenkrans-sonates, waarvan de eerste gewijd is aan de Annunciatie. En we stuitten op Isabella Leonarda, een 17e-eeuwse componiste. Zij was non in een Ursulinenklooster in het Italiaanse Novara en wijdde haar hele opus 16, een dozijn triosonates, aan de ‘Beatissima Virgine’. En natuurlijk is zij niet de enige vrouwelijke componist van de avond. We hebben ook weer een gloednieuwe compositie van Codarts-leerling Yi-Luen Hung, die een eigen visie op Maria aan het papier heeft toevertrouwd. Dat kan weer spannend worden.

Antonio Vivaldi

De twee grotere werken op het programma zijn allebei van Antonio Vivaldi, een componist die altijd weer heerlijk is om uit te voeren en beluisteren. We vonden een Vioolconcert, per al assunzione di Maria Vergine, waarin de solist ik zou bijna zeggen duivelse toeren moet uithalen, vooral de hoogte in, en daarbij begeleid wordt door twee orkesten. Dat worden bij ons natuurlijk kleine orkestjes, maar we zullen de ruimte van de kerk daarbij weer creatief gebruiken. En als feestelijke afsluiting spelen we met de Laurenscantorij het wonderschone Magnificat van de Rode Priester. Een mooier slot van de serie, die een paar maanden geleden begon met kamermuziek van Clara Schumann, kunnen we ons nauwelijks wensen.

En wie de aflevering over Lucrezia Borgia gemist heeft krijgt nu nog een kans om Kristin Van Der Voort en haar tekst vanuit het perspectief van Maria mee te maken, geïnspireerd op het boek Het Testament van Maria van Colm Tóibín.