Rotterdams ensemble gespecialiseerd in theatrale muziekprojecten

Blog door Eelco Beinema

Als ik denk aan één grammofoonplaat die ik in mijn studententijd heb grijsgedraaid is het Glenn Goulds laatste versie van de Goldbergvariaties van Bach. Ik was zeker niet de enige en het feit dat hij net was overleden, in 1982, zal hebben bijgedragen aan het succes. Maar het was een sensationele uitvoering en een indrukwekkend stuk muziek. Het zou lange tijd de enige versie blijven die ik kende. Pas veel later ontdekte ik zijn debuut-album met hetzelfde stuk. Die plaat had in 1955 zo mogelijk nog meer indruk gemaakt en was nog steeds verkrijgbaar. Het unieke aan dit verhaal va Glenn Gould was, heel symbolisch, dat dit specifieke werk van Bach het begin en einde van zijn carrière betekende, en hoe dat vergelijkbaar is met de Aria waar de variaties mee beginnen en die ook weer als afsluiting klinkt.

Het was nog steeds in de tijd van de grammofoonplaat dat een bewerking van de variaties voor strijktrio verscheen. Bij de plaat werd ook een partituur meegeleverd en het duurde niet lang voordat ik met twee studiegenoten het stuk zelf ben gaan spelen. Een uitdaging maar zeer de moeite waard. Ik ken weinig stukken waar je zo gelouterd uit tevoorschijn komt. Eigenlijk heeft de muziek me vanaf dat moment mijn verdere loopbaan begeleid met eens in de zoveel jaren hernieuwde kennismakingen.

Een aantal jaren geleden hebben we het ook bij Domestica op de lessenaars gezet in een nieuwe bewerking van onze eigen Jan Willem Nelleke. Erik-Ward Geerlings schreef toen voor die productie een aangrijpende monoloog, die zich in een veldhospitaal afspeelde.

Impressie van de Goldbergvariaties in 2017:

Voor ons jubileumseizoen maakt Kaat Haest nu een nieuwe tekst die zich meer op de componist en wat die voor haar betekend heeft richt. En ik verheug me ook enorm op de dans die hier en daar zal worden toegevoegd. Bach heeft zelf een aantal dansvormen in zijn Goldbergvariaties verwerkt, maar in wezen is het dansante element in bijna al zijn muziek wel aanwezig. Daar moeten wij ons als musici bij het spelen van zijn muziek steeds weer bewust van zijn. Nu krijgen wij, en ons publiek, het als kadootje ook nog in beweging voorgeschoteld. Zonder twijfel met een moderne touch, maar dat maakt het alleen nog maar actueler.

Het topstuk
De Goldbergvariaties van Bach met vertelling en dans
Dinsdag 21 maart 20.30 uur
Laurenskerk Rotterdam